9 enero 2015 5 09 /01 /enero /2015 20:01

Greg Southam/Edmonton Journal

Yacimiento de dinosaurios de Edmonton revela sus secretos

Científicos de todo el mundo están maravillados con el mega-yacimiento de dinosaurios en Edmonton que se asemeja a un rompecabezas a partir del período Cretácico.

Descubierto en la década de 1980 y excavado laboriosamente por los investigadores en los últimos ocho veranos, el enorme depósito de huesos en el extremo sur de la ciudad de Edmonton incluye los restos fosilizados de docenas de diferentes tipos de dinosaurios que probablemente viajaban juntos cuando murieron hace más de 70 millones.

"Hemos descubierto miles de huesos y dientes que representan una población mixta de docenas de animales, jóvenes y viejos," resumió Clive Coy, el técnico de laboratorio de alto nivel del Laboratorio de Invertebrados de Paleontología en la Universidad de Alberta: "Parece que se movían como una manada cuando algo los mató y los enterró."

Revelado en un número especial de mediados de diciembre de 2014 en la Revista Canadiense de Ciencias de la Tierra (Canadian Journal of Earth Sciences), el hallazgo es tan monumental que proporcionará secretos sobre la vida de los dinosaurios para las generaciones venideras.

Hasta el momento, el sitio se ha producido muchos dinosauros, gigantes con pico de pato (Edmontonosauros), grandes carnívoros (Albertosauros), dos pequeños depredadores relacionados con los velocirraptores, un ornitomímido tipo avestruz y un dinosaurio con cuernos relacionado con los triceratopos.

"Vamos a trabajar en el sitio durante toda nuestras carreras, y luego años más tarde, los investigadores probablemente volverán y recopilarán datos que no estamos buscando hoy y ni siquiera soñamos", dijo Coy, quien ayudó a recuperar y preparar especímenes y está entre los autores cuyo trabajo fue publicado. "No se podía descubrir lo que hay en toda una vida."

La ubicación exacta del lugar se mantiene en secreto para evitar el vandalismo, pero Coy dijo que se extiende kilómetros y cubre un cauce extinguido. Los huesos se han excavado allí desde 2006. Un equipo dirigido por el paleontólogo Philip Currie, de la Universidad de Alberta batutea las pesquisas.

Científicos de todo el mundo contribuyeron a la edición especial, incluyendo estudiantes de paleontología que llevaron a cabo el trabajo de campo en el lugar y luego producen los proyectos de investigación con base en sus experiencias. Algunos de los fósiles que recogieron están en exhibición en el centro de Edmonton en las galerías de la universidad en Enterprise Square.

Coy dijo que el descubrimiento de los restos fosilizados de un triceratopo es una de las sorpresas más grandes, junto con los dientes que al parecer perdieron los depredadores rasgando los pellejos de dinosaurios más pequeños.

Aunque todos los animales son de la misma época, todavía no se sabe si murieron al mismo tiempo, o si algunos se sintieron atraídos por el sitio por el olor a carne podrida y terminaron fatalmente atrapados.

"Hemos recogido suficientes datos como para tener algo definitivo que decir sobre el lugar, y lo hemos consignado en un volumen especial", dijo Coy. "Nos hemos beneficiado de la investigación llevada a cabo por personas que trabajan en sitios similares en Alaska, Montana y Siberia, y sentí que era nuestro turno de publicar hallazgos: "Queremos impulsar la comprensión de estos animales"

Renowned University of Alberta paleontologist Philip Currie showcases his rare find - a complete baby Chasmosaurus, related to the famous Triceratops species, which his team dug out of Alberta’s badlands. Photo: University of Alberta

Renowned University of Alberta paleontologist Philip Currie showcases his rare find – a complete baby Chasmosaurus, related to the famous Triceratops species, which his team dug out of Alberta’s badlands.

Albertosaurus skull

Compsognathus skeleton

Massive dinosaur boneyard gives up its secrets

By Marty Klinkenberg, Edmonton Journal December 17, 2014

EDMONTON - Scientists from around the world are marvelling over a staggering deposit of dinosaur bones in Edmonton that is being likened to a jigsaw puzzle from the Cretaceous period.

Discovered in the 1980s and excavated painstakingly by researchers over the last eight summers, the massive bone bed on the southern edge of the city includes the fossilized remains of dozens of different types of dinosaurs that were likely travelling together when they died more than 70 million years ago.

“We have uncovered thousands of bones and teeth representing a mixed population of dozens of animals, young and old,” Clive Coy, the senior lab technician at the University of Alberta Laboratory for Invertebrate Paleontology, said. “It looks like they were moving as a herd when something killed and buried them.”

Revealed on Monday in a special issue of the Canadian Journal of Earth Sciences, the find is so monumental that it will provide secrets about the lives of dinosaurs for generations to come. Thus far, the site has yielded remains from giant duck-billed Edmontonosaurs, large meat-eating Albertosaurs, two small predators related to velociraptors, an ostrichlike ornithomimid, and a horned dinosaur related to triceratops.

“We will continue working on the site for our careers, and then years later researchers will likely go back and collect data that we are not looking for today and never even dreamed of,” said Coy, who helped recover and prepare specimens and is among the authors whose work was published. “You couldn’t uncover what’s there in a lifetime.”

The precise location of the site is being kept secret to prevent vandalism, but Coy said it stretches kilometres and covers an extinct riverbed. Bones have been excavated there since 2006 by a team led by Philip Currie, the University of Alberta’s Canada Research Chair in Dinosaur Paleontology.

Scientists from around the world contributed to the special issue, including paleontology students who conducted field work at the site and then produced research projects based on their experiences. Some of the fossils they collected are on display in downtown Edmonton at the university’s galleries in Enterprise Square.

Coy said the discover of fossilized remains of a triceratops is one of the biggest surprises, along with teeth that apparently fell out as predators were ripping the skin of smaller dinosaurs.

Although all of the animals are from the same era, it is still unknown whether they died at the same time, or if some were drawn to the site by the smell of rotting meat.

“We have collected enough data that we had something definitive to say about the site in a special volume,” Coy said. “We have benefited from research conducted by people working on similar sites in Alaska, Montana and Siberia, and felt it was our turn.

“We want to push the understanding of these animals forward.”

Clive Coy, senior technician in the dinosaur lab holds a humerus bone from an Edmontosaurus that has been collected from a massive bone bed south of Edmonton, taken at the University on December 15, 2014 in Edmonton.

Scientists worldwide marvel at staggeringly massive dinosaur