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17 abril 2015 5 17 /04 /abril /2015 21:00

Eunuchs in the OT, Part 2
Castration in Ancient Assyria, Babylonia, and Persia
HOMOSEXUALITY IN THE BIBLE
Key Passages: Est 1:10–12, 15; 2:3, 14–15, 21; 4:4–5; 6:2, 14; 7:9

By Bruce L. Gerig

Plate 117


Los eunucos en el Imperio Neo-asirio (883-609)
En el siglo IV de nuestra era, el historiador romano Amiano Marcelino atribuyó el origen de la castración masculina a la legendaria reina asiria Semiramis (o Sammuramat), que se volvió tan influyente durante el reinado de su hijo Adad-nirari III (810-783) que textos oficiales hablan de ellos gobernando juntos, y parece que la reina se rodeó de eunucos como siervos y confidentes, a la vez que hizo buen negocio con su venta. Sin embargo, los eunucos se remontan mucho más atrá en el tiempo en Mesopotamia.


Imágenes visuales tempranas, que datan del cuarto milenio antes de Cristo, de la ciudad de Uruk y asociadas a Inanna (Ishtar), evidencian tres tipos de figuras humanas: hombres, mujeres, y lo que la antropóloga Susan Pollock ha llamado "figuras sin género", ya que carecen de pelo y genitales. Un texto que data del reinado de Hammurabi de Babilonia (1792 a 1750 aC) dice explícitamente que la diosa de Uruk (la diosa del amor sexual y la fertilidad) hacía eunucos, refiriéndose a Ishtar (su nombre asirio y babilonio) o Inanna (su nombre sumerio).
El poema mesopotámico conocido como "Erra" dice más específicamente, en relación con assinnu y kurgarru, que la diosa "los cambió de hombres en mujeres con el fin de mostrar la piedad de la gente" y el proceso "puede muy bien haber sido la castración" (Pope). Si bien los estudiosos debaten si el personal de culto, los assinnu y los kurgarru que servían a Ishtar eran homosexuales, travestis, o hermafroditas, al ser un eunuco al menos podría encajar en todas estas categorías (Taylor) El hecho de que el Código de Hammurabi se refiera a los eunucos y a la castración como una forma de castigo sugiere que los eunucos eran ya por entonces un fenómeno generalizado y la castración una antigua costumbre (Scholz)  

Plate 130

 

Los primeros eunucos conocidos por su nombre en Asiria son Usur-namkur-sharri y Libur-zanin-Ashshur, del siglo XIII antes de Cristo. Curiosamente, Karlheinz Deller cree que la práctica de utilizar los eunucos como servidores judiciales entre los asirios, probablemente deriva de la cultura hitita tardía (1400-1200), del Asia Menor y que se extendió por la costa de Siria, en tiempos en que a los eunucos  se menciona permanentemente en los textos (Hawkins) .En Hatti (Imperio hitita), la primera tarea del eunuco era proteger al rey y a su familia, e informar cualquier acción dañina de rebeldes u otros que podrían ser dirigida contra el rey.
Los eunucos hititas también fueron empleados con frecuencia como enviados, aunque no servían como líderes militares ni acompañaban al rey a la guerra, como más tarde sí se hizo en Asiria.
 
En Asiria, eunucos con títulos como Rab sha reshi ("eunuco jefe"), Rab shaqe ("copero jefe"), o sukkallu ("segundo funcionario más alto del imperio") eran la máxima autoridad reconocida después del rey; y se les refieren a menudo como "los grandes." Originalmente valorados como personal de supervisión en cuartos o harenes de mujeres (aunque este último término se deriva de Karam, una palabra árabe posterior, que significa "ilegal"), estos servidores reales eran ayuda del rey en muchas otras funciones, como el servicio doméstico, funcionarios del palacio, estadistas y generales

Sin embargo, durante el reinado de Salmanasar III (858-824 aC) los eunucos se hicieron tan poderosos que los nobles se rebelaron contra la corona; y esta revuelta sólo fue totalmente aplacada por su sucesor, Shamshiadad V (823-811). Más tarde, durante el reinado de Senaquerib (704-681), la mayoría de los asistentes del rey, que se muestran en relieves aparecen barbudos, lo que sugiere que él también pudo haber sentido que los eunucos se habían vuelto demasiado poderosos como grupo, por lo que los relegó a las tareas más serviles, fuera de su palacio y administración. Aún así, los eunucos demostraron su utilidad; y así, en el reinado de Asurbanipal (668-627), nieto de Senaquerib, hubo más eunucos que nunca en la corte

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Assyrian Relief: King and Eunuch Attendant

Assyrian Relief: King and Eunuch Attendant

Neo-Assyrian period, reign of Ashurnasirpal II
Excavated at Nimrud (ancient Kalhu), northern Mesopotamia
Alabaster (gypsum)
http://www.pbase.com/image/119976977


The palace rooms at Nimrud were decorated with large stone slabs
carved in low relief, with brightly painted walls and ceilings and
sculptural figures guarding the doorways. The throne room contained
narrative scenes commemorating the military victories of Ashurnasirpal,
while in other areas of the palace were protective figures and images
of the king and his retinue performing ritual acts.

On this relief slab, the king Ashurnasirpal II wears the royal crown,
a conical cap with a small peak, and a long diadem. He holds a bow, a
symbol of his authority, and a ceremonial bowl. Facing him, a eunuch,
the "beardless one," carries a fly whisk and a ladle for replenishing
the royal vessel. The peaceful, perhaps religious, character of the scene
is reflected in the dignified composure of the figures.

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Eunuchs in the Neo-Assyrian Empire (883–609)

The fourth century AD Roman historian Ammianus Marcellinus (14.6.17) attributed the origin of male castration to the legendary Assyrian queen Semiramis (or Sammuramat), who remained so influential during the reign of her son Adad-nirari III (810–783) that official texts speak of them acting together,28 and she seems to have surrounded herself with eunuchs as servants and confidants, while also doing a brisk business in their sale.29 Yet, eunuchs go back much further in Mesopotamia. Early visual images, dating from the fourth millennium BC, from Uruk30 and associated with Inanna (Ishtar), display three types of human figures: men, women, and what anthropologist Susan Pollock has called “genderless figures,” because they lack hair and genitals.31 A text dating from the reign of Hammurabi of Babylon (1792–175032) says explicitly that the goddess of Uruk makes eunuchs, referring to Ishtar (her Assyrian and Babylonian name) or Inanna (her Sumerian name), the goddess of sexual love and fertility. The Mesopotamian poem known as “Erra” (4.55) says more specifically, relating to the assinnu and kurgarru, that the goddess “changed them from men into women in order to show the people piety,” and the process here “may well have been castration” (Pope).33 While scholars debate whether the assinnu and kurgarru cult personnel who served Ishtar were homosexuals, transvestites, or hermaphrodites, being a eunuch at least would fit all of these categories (Taylor).34 The fact that the Code of Hammurabi refers to eunuchs and to castration as a form of punishment suggests that eunuchs were already by then a widespread phenomena and castration an ancient custom (Scholz).35 The earliest eunuchs known by name in Assyria are Usur-namkur-sharri and Libur-zanin-Ashshur, from the thirteenth century BC. Interestingly, Karlheinz Deller believes that the practice of using eunuchs as court servants by the Assyrians probably derived from late Hittite culture (1400–1200), located in Asia Minor and extending down the Syrian coast,36 at which time eunuchs are abundantly mentioned in texts (Hawkins).37 In Hatti (the Hittite empire) the first task of the eunuch was to protect the king and his family and to report any information discovered on rebellious or other harmful actions that might be directed against the king. Hittite eunuchs were also frequently sent out as envoys, although they did not serve as military leaders nor accompany the king to war, as later in Assyria.38

In Assyria, eunuchs with such titles as rab sha reshi (“chief eunuch”), rab shaqe (“chief cupbearer”), or sukkallu (“second highest official in the empire”) held the highest recognized authority after the king; and they were often referred to as “the great ones.” 39 Originally valued as supervisory staff in the women’s quarters or harem (although the latter term derives from karām, a later Arabic word, meaning “unlawful”), these royal servants were soon aiding the king in many other roles, such as domestics, palace officials, statesmen, and generals40 (see “Online photos of archaeological works” displaying Assyrian eunuchs, at the end of this article). Yet, during the reign of Shalmaneser III (858–824) eunuchs became so powerful that nobles in the land rebelled against the crown; and this revolt was only fully suppressed by his successor, Shamshi-Adad V (823–811).41 Later, during the reign of Sennacherib (704–681), most of the king’s attendants who are shown on reliefs appear bearded, suggesting that he also may have felt that the eunuchs had become too powerful a group and so he relegated them to more menial tasks, instead of running his palace and administration. Still, eunuchs had more than proved their usefulness; and so by the reign of Assurbanipal (668–627), Sennacherib’s grandson, there were more eunuchs at court than ever.42

 

Plate 115

http://www.heritageinstitute.com/zoroastrianism/rawlinson/2assyria/r2d.htm

 

Plate 116

 

http://www.heritageinstitute.com/zoroastrianism/rawlinson/2assyria/r2d.htm

 

 

Eunuchs: In the Old Testament, Part 1 by Bruce L. Gerig

epistle.us/hbarticles/eunuchs1.html

HOMOSEXUALITY IN THE BIBLE ... Many more eunuchs in ancient times were “partial castrates” who had only their testicles removed, by ... Assyria, Babylonia, Achaemenid Persia, and among the Medes, the Urartus, and the Hittites (the last ...

 

 

Eunuchs In the OT, Part 2, Castration in Ancient Assyria ...

epistle.us/hbarticles/eunuchs2.html

Eunuchs In the OT, Part 2, Castration in Ancient Assyria, Babylonia, and Persia by Bruce L. Gerig. ... Babylonia, and Persia HOMOSEXUALITY IN THE BIBLE

 

 

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Published by Malcolm Allison H malcolm.mallison@gmail.com - en HISTORIA COSTUMBRES PSICOLOGÍA
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  • : Ecología y sostenibilidad socioambiental, énfasis en conservación de ríos y ecosistemas, denuncia de impacto de megaproyectos. Todo esto es indesligable de la política y por ello esta también se observa. Ecology, social and environmental sustainability, emphasis on conservation of rivers and ecosystems, denounces impact of megaprojects. All this is inseparable from politics, for it, the politics is also evaluated.
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  • Malcolm Allison H malcolm.mallison@gmail.com
  • Biólogo desde hace más de treinta años, desde la época en que aún los biólogos no eran empleados de los abogados ambientalistas. Actualmente preocupado …alarmado en realidad, por el LESIVO TRATADO DE(DES)INTEGRACIÓN ENERGÉTICA CON BRASIL
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