Overblog Seguir este blog
11 mayo 2015 1 11 /05 /mayo /2015 18:54

News - The University of Hong Kong - Department of Earth ...

www.earthsciences.hku.hk/.../department-of-earth-sc...

31 mar. 2015 - Department of Earth Sciences graduate publishes research on HK's first ... fish Paralycoptera from outcrops at Lai Chi Chong, Hong Kong.

Figure 3: Reconstruction of the skeleton of Paralycoptera (Image courtesy of Prof. Chang Mee-Mann, IVPP).

Reconstruction of the skeleton of Paralycoptera
(Image courtesy of Prof. Chang Mee-Mann, IVPP).

Hong Kong's First Identified Dinosaur-Era Vertebrate

Figure 1: Hong Kong’s first dinosaur-era fish - a specimen of the Chinese osteoglossoid osteoglossomorph fish Paralycoptera

Hong Kong’s first dinosaur-era fish -
a specimen of the Chinese osteoglossoid osteoglossomorph fish Paralycoptera
(Image courtesy of IVPP).

IDENTIFICAN EL PRIMER PEZ DE LA ERA DE LOS DINOSAURIOS EN HONG KONG

Edison Tse Tse-kei, graduado del Departamento de Ciencias de la Tierra ha publicado recientemente un artículo en la revista de acceso abierto "PeerJ" identificando un pez de unos 147 millones de años, un osteoglosoide osteoglosomorfo, un pez jurásico del género Paralycoptera de los afloramientos en Lai Chi Chong, Hong Kong.

Life and Planetary Evolution | March 31, 2015

Este fósil representa el primer pez y el primer vertebrado de la era de los dinosaurios, de Hong Kong, en ser identificado. La investigación de Edison se completó como parte de su trabajo de verano de Investigación en Ciencias de la Tierra de la Chinese Academy of Sciences supervisado por el Dr. Michael Pittman del Department's Vertebrate Palaeontology Laboratory (Life and Planetary Evolution Research Group).

Edison y Michael colaboraron con el experto en peces fósiles de renombre mundial profesor Chang Mee-mann, un académico de la Academia China de Ciencias del Instituto de Paleontología de Vertebrados y Paleoantropología (IVPP) en Beijing.

ParalycopteraWui-PaleozoologicalMuseumOfChina-May23-08.jpg

Paralycoptera identificado por Prof Chang

A specimen of Paralycoptera wui, on display at the Paleozoological Museum of China.

Paralycoptera - Wikipedia, the free encyclopedia

en.wikipedia.org/wiki/Paralycoptera

Chang creó el género Paralycoptera en 1977 y ayudó a asegurar que la identificación de Edison y el doctor Pittman era consistente. El espécimen de Hong Kong pertenece a las colecciones del museo Stephen Hui Geological Museum y extiende el rango temporal y geográfico del género Paralycoptera por aproximadamente 40 millones de años más hacia atrás en el tiempo y en alrededor de 700 kilometros más al sur, proporcionando una oportunidad para volver a evaluar la comprensión actual de la fauna de peces mesozoicos chinos y la evolución de peces osteoglosomorfidos en general.
la publicación de Edison demuestra el reconocimiento internacional de la extraordinaria capacidad de los estudiantes de pregrado en la realización de investigación científica, y destaca las oportunidades de investigación que el Departamento de Ciencias de la Tierra proporciona a sus estudiantes de pregrado.

Mr. Tse Tze-kei (right) and Dr. Michael Pittman (left) show the photo of a ~147 million-year-old Jurassic-aged osteoglossoid osteoglossomorph fish Paralycoptera from outcrops at Lai Chi Chong and other specimens of the dinosaur-era respectively.

Photo of Lai Chi Chong’s rock strata
(Image courtesy of Mr. Tse Tze-kei)

Department of Earth Sciences graduate publishes research on HK's first identified dinosaur-era vertebrate

Life and Planetary Evolution | March 31, 2015

Mr. Edison Tse Tze-kei, graduate of the Class of 2014, Department of Earth Sciences has recently published a paper in the open-access journal PeerJ identifying an ~147 million-year-old Jurassic-aged osteoglossoid osteoglossomorph fish Paralycoptera from outcrops at Lai Chi Chong, Hong Kong. This fossil represents the first dinosaur-era fish – as well as vertebrate – from Hong Kong to be identified. Edison's research was completed as part of his Faculty of Science Summer Research Fellowship and Earth Sciences Major final-year project which were supervised by Dr. Michael Pittman of the Department's Vertebrate Palaeontology Laboratory (Life and Planetary Evolution Research Group). Edison and Michael collaborated with world-renown fossil fish expert Professor Chang Mee-mann, an Academician of the Chinese Academy of Sciences from the Institute of Vertebrate Paleontology and Paleoanthropology (IVPP) in Beijing. Prof. Chang erected the genus Paralycoptera in 1977 and helped to ensure that Edison and Dr. Pittman's identification was robust. The HK specimen belongs to the collections of the Stephen Hui Geological Museum and extends the temporal and geographical range of Paralycoptera by approximately 40 million years back in time and by around 700km further south, providing an opportunity to reevaluate current understanding of Chinese Mesozoic fish faunas and of osteoglossomorphan fish evolution more generally. Edison's publication demonstrates international recognition of the outstanding ability of departmental undergraduate students in conducting scientific research, and highlights the research opportunities that the Department of Earth Sciences provides to its undergraduate students.

Repost 0