25 agosto 2015 2 25 /08 /agosto /2015 17:29

The Kaiparowits formations contain perhaps the best and most continuous record of Late Cretaceous terrestrial life in the world and is important in understanding the evolution of mammals and other terrestrial vertebrates.

kaiparowits1.jpg (149739 bytes)

La Formacion Kaiparowits contienen tal vez el mejor y más continuo registro en el mundo de la vida terrestre del Cretácico Tardío, abarcando un período de quizás 35 millones años. Este registro fòsil es importante en la comprensión de la evolución de los mamíferos y otros vertebrados terrestres.
El estudio de los dinosaurios en el monumental sitio de La Formacion Kaiparowits se encuentra todavía en sus primeras etapas y muchos nuevos dinosaurios aguardan su descubrimiento
Pequeños huesos y dientes fosilizados son importantes en la identificación de los animales y la reconstrucción de la ecología.
Sólo hay un dinosaurio en toda América del Norte de la Edad Campaniense del Cretácico Tardìo (de hace 84 a 80 millones de años).
Se piensa que la cresta hueca de Parasaurolophus puede haber sido utilizada como una cámara de resonancia para hacer sonidos de baja frecuencia y comunicarse con otros de su especie. La cresta también puede haber sido utilizada para la visualización o para darle un olfato màs agudo.
El Troodon es el dinosaurio más inteligente, hasta ahora descubierto, en función del tamaño de su cerebro.
Un cráneo ceratopsiano recién descubierto de un dinosaurio con cuernos (un pariente del Triceratops) es muy probablemente una nueva especie.

troodon.jpg (13012 bytes)TROODON

El Troodon es un pequeño dinosaurio carnívoro hasta ahora reconocido en la Formación Kaiparowits sólo por sus dientes distintivos. La mayoría de los dinosaurios conocidos del Grand Staircase - Escalante National Monument, son conocidos sólo por los dientes fòsiles encontrados al tamizar la roca fosilífera. El estudio de los dinosaurios en el sitio monumental se encuentra todavía en sus primeras etapas y muchos nuevos dinosaurios aguardan descubrimiento. Troodon tenía una pequeña garra asesina en su pata trasera. El Troodon es el dinosaurio más inteligente en función del tamaño de su cerebro descubierto hasta ahora en el Grand Staircase - Escalante National Monument.

Parasaurolophus.jpg (25037 bytes)

PARASAUROLOPHUS
El Parasaurolophus era un gran herbívoro bípedo o cuadrúpedo, mejor conocido por su gran cresta en forma de trombón. Esta cresta hueca se cree que la utilizò como una cámara de resonancia para hacer sonidos de baja frecuencia para comunicarse con otros de su especie. La cresta también puede haber sido utilizado para la visualización de sus semejantes o para darle un olfato màs agudo.

Struthiomimus.jpg (89206 bytes)

STRUTHIOMIMUS

Struthiomimus era un dinosaurio carnívoro ligero y sin dientes. Su nombre significa "mimetico con el avestruz" ya que estaba en gran medida constituìdo como un avestruz y también preparado para alta velocidad de carrera. La identificación de Struthiomimus en la Kaiparowits Formation of the Grand Staircase - Escalante National Monument, fue utilizada originalmente para correlacionar en el tiempo estas rocas con la formación  North Horn Formation, pero la continua investigación en el área llevò a la utilización de fósiles de microvertebrados y polen para demostrar que estas rocas tienen unos 10 millones de años.

Struthiomimus was a lightly built toothless carnivorous dinosaur. Its name means ostrich mimic as it was built very much like an ostrich and was also built for high speed running. The identification of Struthiomimus in the Kaiparowits Formation of the Grand Staircase - Escalante National Monument was originally used to correlate these rocks with the North Horn Formation, but continued research in area utilizing microvertebrate fossils and pollen has shown that these rocks are as much as 10 million years older.

kaiparowits2.jpg (149739 bytes)

• The Kaiparowits formations contain perhaps the best and most continuous record of Late Cretaceous terrestrial life in the world covering a period of perhaps 35 million years and is important in understanding the evolution of mammals and other terrestrial vertebrates.
  • The study of dinosaurs in the monument is still in its early stages and many new dinosaurs await discovery
  • Tiny bones and fossilized teeth are important in the identification of animals and reconstructing the ecology.
  • There is only one named dinosaur in all of North America from the Late Cretaceous Campanian stage (80-84 million years ago).
  • The hollow crest of Parasaurolophus is thought to have been used as a resonating chamber for making low frequency sounds for communicating with others of its kind. The crest may also have been used display or for giving it an improved sense of smell.
  • Troodon is the most intelligent dinosaur yet discovered based on the size of its brain.
  • A newly discovered ceratopsian skull of a horned dinosaur (a relative of Triceratops) is most likely a new species.

La Formación Kaiparowits es una de las tres formaciones de la Edad Campaniense (Cretácico Superior) que está bien expuesta, dentro de los límites del monumento Grand Staircase - Escalante National Monument de Utah en EEUU. Caracterizado por lutitas grises, limolitas y areniscas, la formación se compone de depósitos de arroyos y diques que se acarrearon entre hace 82 a 70 millones de años atràs. Estas rocas producen una diversa fauna de vertebrados inferiores.

La Formación Kaiparowits contienen fósiles muy significativos incluidos fósiles marinos y de agua salobre de moluscos, tortugas, cocodrilos, lagartos, dinosaurios, peces y mamíferos que se han recuperado de la formación Dakota, esquistoTropic shale, formación de acantilados Straight Cliffs Formation (Tibbet Cañón, Smoky Hollow, y John Henry), y la formación Wahweap. Esta secuencia de rocas (incluyendo las que recubren las formaciones Wahweap y Kaiparowits) contiene quizás el mejor y más continuo registro en el mundo de la vida terrestre del Cretácico Tardío .

La Formación Kaiparowits es de interés en la comprensión de la evolución de los mamíferos y otros vertebrados terrestres. Muy poco se sabe de los mamíferos del Cretácico antes de la última parte del período. La zona gris de los mamíferos del Cretácico Medio es clarificada por los fòsiles de las rocas terrestres fosilíferas de La Formación Kaiparowits. Contienen evidencias únicas de la diversificación temprana de importantes grupos de mamíferos del Cretácico Tardío. El espesor, continuidad y amplia distribución temporal de la secuencia Kaiparowits ofrece la oportunidad de documentar los cambios en los ensambles de vertebrados terrestres en un amplio espacio de tiempo del Cretácico Tardío.

At the Top of the Grand Staircase: The Late Cretaceous of Southern Utah (2013)

The Grand Staircase-Escalante National Monument in Utah is the location of one of the best-known terrestrial records for the late Cretaceous. A major effort in the new century has documented over 2,000 new vertebrate fossil sites, provided new radiometric dates, and identified five new genera of ceratopsids, two new species of hadrosaur, a probable new genus of hypsilophodontid, new pachycephalosaurs and ankylosaurs, several kinds of theropods (including a new genus of oviraptor and a new tyrannosaur), plus the most complete specimen of a Late Cretaceous therizinosaur ever collected from North America, and much more.

At the Top of the Grand Staircase: The Late Cretaceous of Southern Utah documents this major stepping stone toward a synthesis of the ecology and evolution of the Late Cretaceous ecosystems of western North America.

The Kaiparowits Formation is one of three formations of Campanian (Late Cretaceous) age that is well-exposed within the boundaries of the monument. Characterized by drab mudstones, siltstones, and sandstones, the formation is composed of stream and levee deposits that were laid down some time between 70 and 82 million years ago. These rocks yield a diverse lower vertebrate fauna.

The Kaiparowits Formations contain extremely significant fossils including marine and brackish water mollusks, turtles, crocodilians, lizards, dinosaurs, fishes, and mammals have been recovered from the Dakota formation, Tropic shale, Straight Cliffs Formation (Tibbet Canyon, Smoky Hollow, and John Henry members), and Wahweap formation in the area. This sequence of rocks(including the overlying Wahweap and Kaiparowits formations) contain perhaps the best and most continuous record of Late Cretaceous terrestrial life in the world

The Kaiparowits is of interest in understanding the evolution of mammals and other terrestrial vertebrates. Very little is known of Cretaceous mammals prior to the latest part of that period. The mid-Cretaceous mammalian twilight zone is spanned by the fossiliferous, terrestrial rock units of the Kaiparowits region. They contain unique evidence bearing on the early diversification of important mammalian groups of the Late Cretaceous. The thickness, continuity, and broad temporal distribution of the Kaiparowits sequence provides the opportunity to document changes in terrestrial vertebrate assemblages over a wide span of Late Cretaceous time.

Kaiparowits formation – Layers of rock found in Grand Staircase-Escalante National Monument in Southern Utah. The Kaiparowits formation was laid down between 83 and 72 million years ago during the Late Cretaceous period. Other dinosaurs from the formation include the 15-horned dinosaur Kosmoceratops (also discovered and described by Dr. Farke) and Teratophoneus, a relative of Tyrannosaurus rex who we talked about inthis episode of Past Time.

Published by Malcolm Allison H malcolm.mallison@gmail.com - en FRONTERAS DE LA BIOLOGÍA