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4 diciembre 2010 6 04 /12 /diciembre /2010 16:52

CINABRIO: la sangre de los dioses

 

En el antiguo Perú los altos dignatarios muchas veces eran recamados en cinabrio para disponerlos a pasar a la otra vida.  

Es el caso de La Dama Tatuada de Cao: la Sacerdotisa al morir, presentaba misteriosos tatuajes de serpientes y arañas en sus brazos; bellas joyas, armas y utensilios de cerámica completan la parafernalia de esta importante dama que descansaba recubierta de CINABRIO … la SANGRE DE LOS DIOSES!!!

 

 

CINABRIO: la sangre de los dioses.

 Escribe Malcolm Allison.

 

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En los albores de la humanidad la magia dominó todo, la vida y la muerte eran producto de la magia, el hombre se sentía vigilado, siempre vigilado, en todo sitio y circunstancia, vigilado por seres más poderosos que él, por enormes bestias carniceras, por serpientes subterráneas, desde el aire, por pájaros encantados, capaces de volverse tigres o serpientes o peces en un instante….

Su naturaleza psíquica lo llevaba, prácticamente sin descanso a buscar y buscar por aire, mar y tierra, explicaciones al mundo que le había tocado.

Rápidamente asoció la sangre con la vida y la pérdida de sangre con la muerte. Rápidamente asoció todo fluido rojo con la sangre, y con la vida….

Es fácil imaginar lo que sentiría al toparse con un venero de cinabrio emergiendo entre los intersticios de unas rocas; allí tenía que haber un misterio, algo sobrehumano, mágico, divino; inmediatamente tomo unas muestras y corrió donde los demás a mostrar esa maravilla…

Todos quedaron paralizados, mirando fijamente lo que el cazador había encontrado, todos olvidaron lo que debían hacer, olvidaron hambre, sueño, frío, todos se dirigieron al lugar del hallazgo de la rareza…

Sin saberlo todos se hallaban de prospección minera; todos constataron que de entre las grietas manaba ese escarlata fulgurante. Inmediatamente todos recogían y recogían todo cuanto podían, algunos comenzaron a martillar la roca para llegar a la fuente del cinabrio.

Ya de retorno cada quien tenía su porción de púrpura brillante  Cada quien sin saber ni para que, puso su tesoro a buen resguardo

A los pocos  días  alguien falleció y lo pintaron de rojo …   el  cuerpo  no  se  corrompió  …  ya  sabían en que emplear  el bendito material, él encerraba el poder de la vida  eterna…..

 

        

 

Muchísimo tiempo después el tratar con cinabrio los cuerpos de los fallecidos aparece en infinidad de lugares del planeta y el comercio del mineral escarlata rinde pingûes beneficios; así  por ejemplo, se sabe que las vetas de cinabrio cantábricas de la Península Ibérica, comerciaban la mágica sustancia a muy remotos lugares de toda Eurasia; las naves de allende los mares, recalaba en el atlántico español, expresamente para obtener su maravilloso pigmento. 

 

 

En Mesoamérica por miles de años se recorrieron las rutas hacia las fuentes de cinabrio de las tierras volcánicas. Nácar y cinabrio eran intensamente acarreados por las rutas de Preamérica

 

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En el antiguo Perú los altos dignatarios muchas veces eran recamados en cinabrio para disponerlos a pasar a la otra vida.        

 

 

*LA DAMA DE CINABRIO*

La Dama de Cao lo demuestra ; era una soberana mochica, cuyos tatuajes de arañas, serpientes y signos herméticos, revelaban su alto rango. La mandataria moche había dado a luz por lo menos a un hijo, y muerto antes de cumplir 30 años. Su prematuro fallecimiento conmocionó a su pueblo, pues la sepultaron lujosamente ataviada en la cúspide de uno de los Templos de Sacrificio en Cao Viejo.  Su cuerpo fue cubierto de cinabrio, mineral mercurial de color rojo intenso vinculado con la fuerza vital de la sangre, envuelto en finas capas de tela de algodón y sepultado entre gruesas hiladas de adobe con un conjunto regio de ofrendas y efectos personales. El clima del Desierto  Moche la  momifico.

La tumba tiene 1700 años de antigüedad; la sorprendente momia de  mujer con ofrendas y parafernalia propias de los grandes señores (los Alaec) gobernó en el periodo Intermedio Temprano (200 d.C.-800 d.C.) desde el ahora llamado complejo El Brujo, la comarca y el valle de Chicama. Nunca antes se había hallado la momia de una mujer del antiguo Perú con un ajuar propio de la aristocracia guerrera. La mujer, al morir, presentaba misteriosos tatuajes de serpientes y arañas en sus brazos. Bellas joyas, armas y utensilios de cerámica completan la parafernalia de esta importante dama que destacó en una sociedad fuertemente patriarcal y militarista.

El hallazgo de la Dama de Cao es tan importante como el realizado en 1991 por Cristopher Donnan y Luis Jaime Castillo, quienes encontraron las tumbas de dos Sacerdotisa en San José de Moro en el valle de Jequetepeque, en  La Libertad, también de la cultura Mochica.

El regio entierro evidencia que era un personaje  de la élite. Fue sepultada con símbolos de mando y muchas armas de guerra; entre estas, destacan decenas de estólicas lanza dardos, que bien podrían ser los tributos fúnebres de sus principales capitanes.  La explosión demográfica y una serie de fenómenos océano-atmosféricos, habían restringido fuertemente los alimentos y bienes básicos en aquellas comarcas federativas, en guerras y sacrificios rituales habían canalizado todo ese estrés social; podrían haberlo realizado en el afán de contentar a sus dioses, a la manera como sucedió en Mesoamérica sincrónicamente.

Los mochicas no embalsamaban a sus muertos. Pero en contados casos, la seca naturaleza del desierto y algún tratamiento especial al occiso posibilita su momificación. Este fue el destino de la alta dignataria mochica.

El pueblo moche dominó la costa norte de Perú mil años antes que los incas y creó una cultura muy desarrollada que hoy es conocida por su cerámica de gran calidad, un magistral trabajo en metales y su esplendorosa cultura.

La autopsia practicada por antropólogos forenses liderados por el prestigiado doctor Paul Verano ha revelado que la lidereza tatuada había dado a luz  recientemente, su vientre dilatado con una serie de cortes quirúrgicos, así lo evidencian. El clima seco del desierto Moche y la acción preservante del cinabrio mercurial, momificaron su cuerpo.

Nunca se ha encontrado otra mujer mochica como ella. ”Con base en nuestro estudio preliminar, creemos que era una soberana”, dice Régulo Franco, arqueólogo de campo cuyo trabajo está apoyado por el Instituto Nacional de Cultura de Perú y la Fundación Augusto N. Wiese. De ser cierto que lideraba a su pueblo, ella podría transformar totalmente nuestros conceptos sobre los mochicas, pues se pensaba que todos sus gobernantes habían sido exclusivamente hombres.

 

 

 

 *CINABRIUM*

La palabra CINABRIUM proviene de la India y significa resina de color rojo.

El cinabrio está compuesto de azufre y mercurio, es muy pesado y de color escarlata oscuro, de el se extrae, por calcinación y sublimación, el mercurio metálico o azogue.

El cinabrio, también es conocido como cinabarita, es un mineral de la clase de los sulfuros. Está compuesto en un 85% por mercurio venenoso. Es de génesis hidro-terminal, mineraliza a temperatura muy baja, se encuentra en filones o impregnaciones entre rocas de diverso origen, generalmente volcánica     

COLORANTES MINERALES

Los colorantes de origen mineral  jugaron un papel insustituible en la vida prehistórica. Bien puede hablarse de una “minería de pigmentos” desde los orígenes del hombre.

Las materias primas para elaborar las pinturas rupestres indican el conocimiento, la búsqueda y la utilización de variados minerales como pirolusita (negro) o hematita (rojo), así como toda la  gama de ocres del binomio hematita-limonita.

El ocre rojo (hematina) ocupa un lugar destacado desde hace  300.000 años, fechado en el yacimiento de Terra Amata, en Niza (Francia).

Se hallan también terrones de ocre, concreciones de limonita, minerales de manganeso y piritas.

 

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drawing of possible appearance of a Homo erectus dwelling at Terra Amata, France
 
Reconstruction of a 400,000 year old possible temporary dwelling at Terra Amata, France (left: a view looking down at the ground without the structure)

 

Burial of their Dead
At the early archaic human site of Atapuerca in Spain, there is evidence of the intentional storing of bones from at least 32 people in a cave chamber by as early as 300,000 years ago.  This behavior suggests a belief that dead humans are not the same as other animals.   By 90,000 years ago, several Neandertal cave sites provide the first reasonably good evidence of intentional burial of their dead.  They presumably buried relatives and friends in shallow graves dug into the soft midden soil of their living areas at the mouths of caves and rock shelters.  Usually the bodies were flexed in a fetal position.  Frequently, the bones were stained with hematite, a rust-red iron ore.  It is likely that the bodies were either sprinkled with hematite powder or the powdered pigment was mixed with a liquid medium, such as vegetable seed oil, and painted on the bodies.

 

 
Homme de Menton - Grotte du Cavillon 

L’Homme de Menton
Reconstitution de la sépulture préhistorique de l’Homme de Menton exhumé en 1872 par Emile Rivière dans la grotte du Cavillon (grottes de Grimaldi). Le squelette présentait sur le crâne plus de deux cents coquillages (Nassa neritea) et était recouvert d’hématite noire et d’ocre rouge.
Cet homme de Cro-magnon, assez grand, serait en fait, d’après des études récentes de son bassin… une femme !
Voir aussi Parures et bijoux de la préhistoire www.hominides.com/html/lieux/musee-prehistoir

 

 

 

 

 

photo of a diorama showing a Neandertal man using percussion flaking to shape a Mousterian hand ax  
   Neandertal man  

    
 Evolution of Modern Humans: Archaic Human Culture 6 Aug 2010 … Examples of the latter have been found at the Terra Amata site. … It is likely that the bodies were either sprinkled with hematite powder …
anthro.palomar.edu/homo2/mod_homo_3.htm – En caché

CHAPTER TWO: The First Miners The most convincing early site is at Terra Amata, near Nice, in southern France, where dozens of pieces of hematite were discovered associated with Homo …
mygeologypage.ucdavis.edu/cowen/~GEL115/115CH2.html

Prehistoric gold in Europe: mines, metallurgy, and manufacture – Resultado de la Búsqueda de libros de Google Giulio Morteani, Jeremy Peter Northover – 1995 – Antiques & Collectibles – 618 páginas
… not only stone material for tool manufacture but also hematite rocks for use … either to objects or himself at Terra Amata near Nice (de Lumley 1966). …
books.google.com/books?isbn=0792332555…

 

 

                 

   

The Lady of Cao

 The Lady of Cao uncovered This Lady is quite unlike anything yet found – her almost perfectly preserved body is the result of natural desiccation rather than mummification in the traditional sense of the word. She died in her 20s at around AD 400, and was buried with a host of ceremonial items – including typical Moche gold jewellery and headdresses. In her grave were sewing needles, weaving tools and raw cotton. However, she was also buried with weapons: two ceremonial war clubs and 23 spears. Was she a female warrior? Or were these simply symbols of power? Or were they funeral gifts from men? Was Lady Cao the Margaret Thatcher or Queen Hatshepsut of her time (more honorary male than female)? Whatever the case, such weapons have so far only been found in male graves. As for the Lady's body, she was found wrapped in hundreds of yards of carefully woven cotton cloth. Her funeral bundle was decorated with a large embroidered face (something not known from other Moche burials). She was covered by a cane mat, thought to have been her bed in life. A pillow lay beneath her. Upon her body was a finely woven dress that bears small stains of human blood - accidentally splashed upon her during a ceremony? Beneath her gown, Lady Cao's skin is largely intact. Complex tattoos of spiders, seahorses and snakes cover her arms, though are quite distinct from usual Moche designs. Skeletal analysis, together with the slack skin around her abdomen, shows that she gave birth at least once. Did she die in childbirth? Some Moche reached their 60s and 70s so the reason for her expiration during her prime is unclear. Beside her lay a teenage girl who had been sacrificed – the rope still around her strangled neck. She was accompanied by five other burials: three adults and two teenage sacrifices. These bundles are yet to be unwrapped and analysed. The archaeologists hope to extract mitochondrial DNA from them to determine if they were related, and to do isotopic work to track the elite woman's lineage and life history. The Lady's body can now be viewed in a wonderful new museum, inaugurated two days before our visit to the site. Its fine layout and design is testament to the good efforts of the Wiese Foundation and to the sterling dedication of the archaeologists working at the site.

http://www.world-archaeology.com/great-civilizations/the-moche-route/article/846-.html

 

 

http://www.livinginperu.com/travel-991-trujillo-lady-caos-temple

 

THE SEÑORA DE CAO
 

In 2006 a discovery in Huaca Cao shook the understanding the world had about the Mochica society. It was a richly decorated mausoleum containing the remains —remarkably well preserved— of a young woman buried with the attributes of a ruler. She was accompanied by a young woman who had been sacrificed, and from a nearby tomb the lady was protected by another three companions. Surrounded by offerings, and dressed with cloaks, headdresses, war clubs and nose rings, all indicating that this character belonged to the higher ranks —something never seen before in the burial of a woman. During an expert and thorough six-month project, the bundle was unveiled and the intact skin of the Mochica sovereign, surrounded by mystery: her body was tattooed with motifs as beautiful as symbolic. The Señora de Cao —one of the most remarkable archaeological finding of recent times— can be visited in the recently inaugurated Cao Museum.

www.fundacionwiese.com/.../recuperacion.html

Lady of Cao’s Temple

By María Helena Tord
For
El Comercio

Lady of Cao�s Temple

In 2006, the archaeological complex El Brujo was in the news for the discovery of a richly dressed, mysterious sovereign Moche woman’s tomb. Now after several years, a stupendous museum has opened. It holds the remains of this woman and lets visitors know a bit more about the Moche culture which used the Chicama valley as one of its ceremonial centers. 

The archaeological complex is called El Brujo by the local people due to the great affluence of shamans. It is over 5,000 years old and started with the Huaca Prieta which was a key site of study for Junius Bird.

There evidence was found of the domestication of plants from 2,300 BC, that is, 1,500 years before Chavín. This was the first time that Carbon-14 tests had been used in our country.

Back to the Past
The Mochicas arrived here at the beginning of our era. From approximately 100 to 650 AD, this place served as a ceremonial center. During this period, the architecture went through lots of expansions and renovations that produced four superimposed buildings.

“Just like the bodies, architecture is buried after a period of crisis; it’s like a sort of renovation ritual,” explains Denis Vargas, the complex' resident archaeologist. He said that the place gained more importance with the discovery of the denominated “Lady of Cao” in one of the platforms of the temple.

Lady of Cao�s TempleThe tomb contained, various meters deep in the ground, a funerary bale with amazingly well kept remains of a woman. Next to her, the remains of a young sacrificed woman and other three companions were found.

The mysterious woman’s body was adorned with fine offers which lead the archaeologist to think that she was a high Moche authority. The investigators were also surprised to discover that she had symbolic figures tattooed on her body.

This finding adds to the San Jose de Moro priestess who was a feminine character who apparently also occupied an important place in the Moche elite.

Her New Home
The Lady of Cao funerary context was discovered by the El Brujo Archaeological Project investigating team, lead by Régulo Franco and has been under investigation since 2006. Now, we can visit the recently opened museum and get to know about the Moche sovereign.

Lady of Cao�s TempleThe museologist Lucero Silva points out that water is the narrative pivot of the museum since it has been a determining factor in the development of the complex and of the culture itself.

“The El Brujo complex is situated near the river mouth. This element has allowed for the development of multiple readings on pre-Hispanic cultures and has served as an intermediary agent between different cultural experiences,” explains Lucero Silva. She also adds that “water and its associations with other sacred substances like blood and chicha de jora, run across the museum through different audiovisual aids, allowing the visitor to relate to more organic and sensorial processes.”

This relation to water is present through different iconographic elements that appear in the museum, whether it is in the designs on the walls, or in the funerary objects of the Lady of Cao. The river also appears repeatedly represented by the fish and the ocean with its waves.

Translated by Diana Schwalb

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Published by cinabrio.over-blog.es - en archaelogy
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  • : Ecología y sostenibilidad socioambiental, énfasis en conservación de ríos y ecosistemas, denuncia de impacto de megaproyectos. Todo esto es indesligable de la política y por ello esta también se observa. Ecology, social and environmental sustainability, emphasis on conservation of rivers and ecosystems, denounces impact of megaprojects. All this is inseparable from politics, for it, the politics is also evaluated.
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  • Malcolm Allison H malcolm.mallison@gmail.com
  • Biólogo desde hace más de treinta años, desde la época en que aún los biólogos no eran empleados de los abogados ambientalistas. Actualmente preocupado …alarmado en realidad, por el LESIVO TRATADO DE(DES)INTEGRACIÓN ENERGÉTICA CON BRASIL
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