Thursday 5 april 2012 4 05 /04 /Abr /2012 19:00

Giant feathered dinosaur found in China was too big to fly

Dinosaurio emplumado gigante de China era demasiado grande para volar

El dinosaurio Yutyrannus Huali – “tirano de hermoso plumaje» – utilizaba sus plumas para mantener el calor o atraer pareja

5 de abril 2012 – El descubrimiento del dinosaurio emplumado más grande jamás conocido fue anunciado por científicos en China el miércoles 4 de abril. Por la similitud en tamaño y forma con el Tyrannosaurus rex, los paleontólogos de la Academia China de Ciencias en Pekín han llamado a la nueva especie Yutyrannus Huali, lo que significa “tirano de hermoso plumaje». De nueve metros de largo y un peso de más de 1,4 toneladas, también es el animal con plumas más grande, vivo o extinto, jamás descubierto.

Artist's impression of feathered dinosaur Yutyrannus huali

Un grupo de los recién descubiertos dinosaurios emplumados Yutyrannus Huali y dos saurópodos. http://www.guardian.co.uk/science/2012/apr/04/giant-feathered-dinosaur-china-big-fly

Los agricultores locales encontraron tres ejemplares en una pequeña cantera en la provincia de Liaoning, al noreste de China. Los paleontólogos estiman que tienen 125 millones de años de antiguedad, que data del periodo Cretácico temprano, y creen que, como el Tyrannosaurus rex, los animales cazaban en manadas. Los tres fueron encontrados junto a los restos de un dinosaurio saurópodo, que los investigadores creen que pueden haber estado cazando cuando los sorprendió la muerte.

“Encontrar un dinosaurio de gran tamaño no es muy fácil, sobre todo un esqueleto completo”, dijo el profesor Xu Xing, del Instituto de paleontología de vertebrados y paleoantropología de Beijing y autor principal del estudio, que se publica en la revista Nature. “Obtener un esqueleto completo con todas sus plumas es un gran descubrimiento.” Dinosaurios con plumas han sido encontrados en China antes, pero todos ellos han sido bastante más chicos.

Los paleontólogos están ahora tratando de explicarse por qué un animal tan grande y carnívoro, demasiado grande para volar, habría necesitado plumas. Según Xu, hay dos posibilidades principales. La primera es que constituían un abrigo aislante. La investigación ha demostrado que los dinosaurios en este periodo vivieron en un ambiente bastante más frío que sus primos posteriores.

La otra posibilidad es que las plumas hayan sido diseñadas para atraer pareja. “Nos hemos dado cuenta que las plumas primitivas de dinosaurios están relativamente espaciadas, por lo que en realidad no es la estructura ideal para el aislamiento”, dijo Xu. “Una distribución limitada es más probable que indique una función de visualización”.

Los científicos están ahora en la búsqueda de más ejemplares para poner a prueba estas teorías. Se cree que el Yutyrannus Huali ha sido una criatura sociable, que vivía en grupos y cazaba en manada. “Eran animales gregarios”, dijo Xu.

China se ha vuelto famosa por su descubrimiento de dinosaurios. “Es probable que sea el lugar principal para hallar nuevos dinosaurios”, dijo el doctor Paul Barrett, investigador de dinosaurios en el Museo de Historia Natural de EEUU.

Barrett vio los restos de los dinosaurios de la pequeña cantera en la provincia de Liaoning en una reciente visita a China y los describió como espectaculares. “Se trata de especimenes conservados en dos grandes bloques con una evidencia manifiesta de plumas alrededor del esqueleto”, dijo.

Dinosaurios con plumas han sido encontrados solamente en un área pequeña de China, pero Barrett cree que el descubrimiento confirma que las plumas eran comunes en la evolución de los dinosaurios. “Esto también plantea la posibilidad de que el Tiranosaurius rex puede haber sido también emplumado, porque se trata de un animal de tamaño comparable”, dijo. Anteriormente los científicos creían que el T-rex era demasiado grande para tener plumas, ya que habrían causado que se sobrecaliente.

“Lo que el descubrimiento demuestra es que se puede ser un gran carnívoro y aún así, tener plumas”, dijo el Dr. Barrett.

El profesor Xu Xing ahora está tratando de reconstruir los colores de las plumas de Yutyrannus Huali. Él también está planeando una exposición y espera llevar uno de los especímenes a Londres a finales de año.

Aunque el Yutyrannus comparte varias características con los tiranosaurios más recientes, conserva también rasgos de los más primitivos, como tres dedos en sus extremidades anteriores o la forma del cráneo.

Imagen del fósil: de la sección de la cola

nature10906-f3.2.jpg A simplified cladogram showing the systematic position ofY. hualiamong the Tyrannosauroidea.

Silhouettes indicate body size and possible extent of plumage. Different tyrannosauroids seem to have attained gigantic body size independently in the Early and Late Cretaceous, but only in the Early Cretaceous is there direct evidence of a…

Cráneo del  ”tirano de hermoso plumaje» / dinosaurio Yutyrannus Huali

a, Photograph of the slab preserving ZCDM V5000 and ZCDM V5001. b, Line drawing of the slab. Abbreviations: cav, caudal vertebra; cev, cervical vertebra; dr, dorsal rib; dv, dorsal vertebra; ga, gastralia; lfe, left femur; lfi, left fibula;…

a, Photograph of the skull and mandible of ELDM V1001. b, Line drawing of the skull and mandible of ELDM V1001. c–h, filamentous integumentary structures preserved in the three specimens: c, along the posterior caudal vertebrae of ZCDM V5000…

The discovery of the largest known feathered dinosaur was announced by scientists in China on Wednesday. Similar in size and shape to Tyrannosaurus rex, palaeontologists at the Chinese academy of sciences in Beijing have named the new species Yutyrannus huali, meaning “beautiful feathered tyrant”. At nine metres long and weighing more than 1.4 tonnes, it is also the largest feathered animal ever discovered – either alive or extinct.

Giant feathered dinosaur found in China was too big to fly
The dinosaur Yutyrannus huali – ‘beautiful feathered tyrant’ – either used its feathers to keep warm or attract a mate
5 April 2012 - The Guardian - Madeleine Cuff
A group of the newly discovered feathered dinosaurs Yutyrannus huali and two sauropods. Artist’s impression: Dr Brian Choo
Local farmers found three specimens in a small quarry in the Liaoning province of north-east China. Palaeontologists estimate that they are 125m years old, dating from the early Cretaceous period, and they believe that, like Tyrannosaurus rex, the animals hunted in packs. The three were found alongside the remains of a sauropod dinosaur that the researchers think they may have been hunting when they died.
“Finding a large dinosaur is not very easy, especially a complete skeleton,” said Professor Xu Xing of Beijing’s institute of vertebrate palaeontology and palaeoanthropology and the lead author of the study, which is published in Nature. “To have a complete skeleton with all the beautiful feathers preserved is a big discovery.” Feathered dinosaurs have been found in China before, but they have all been much smaller.
Palaeontologists are now puzzling over why such a large carnivorous animal that would have been too big to fly needed feathers. According to Xu, there are two main possibilities. The first is that they acted as a warm, insulating coat. Research has shown that dinosaurs in this period lived in a cooler environment than their later cousins.
The other possibility is that the feathers were designed to attract a mate. “We have noticed that primitive feathers in dinosaurs are relatively spaced out, so it’s not really the ideal structure for insulation,” said Xu. “A limited distribution is more likely to indicate a display function.”
The scientists are now on the hunt for more specimens to test these theories. Yutyrannus huali is thought to have been a sociable creature, living in groups and hunting in packs. “They were gregarious animals,” said Xu.
China has become well known for its dinosaur discoveries. “They probably have a claim to being the premier place for new dinosaurs coming out of the ground,” said Dr Paul Barrett, dinosaur researcher at the Natural History Museum.
Barrett saw the dinosaur remains on a recent visit to China and described them as spectacular. “They are mainly two-dimensional, preserved on two great slabs with very clear evidence of feathers around the skeleton,” he said.
Feathered dinosaurs have only been found in a small area of China, but Barrett believes the discovery confirms that feathers were common in dinosaur evolution. “This also raises the possibility that T rex itself may have been feathered, because this is a close animal to T rex and it’s also much closer in body size,” he said.
Previously scientists believed T-rex was too big to have feathers, as they would have caused it to overheat.
“What the discovery shows is that you can still be a pretty big meat-eater and still get away with having feathers,” said Dr Barrett.
Xu is now attempting to reconstruct the colours of Yutyrannus huali’s feathers. He is also planning an exhibition and hopes to bring one of the specimens to London later in the year.

Paleo Nursery

Paleo NurseryCredit: Artwork by Julius Csotonyi
This artist’s interpretation shows 190-million-year-old nests, eggs, hatchlings and adults of the prosauropod dinosaur Massospondylus in Golden Gate Highlands National Park, South Africa. While the mother dinos likely were 20 feet (6 meters) long, while their eggs were only 2.3 – 2.7 inches (6 to 7 cm) wide.

Dinosaur Embryo

Dinosaur EmbryoCredit: D. ScottThis is a close-up of an embryonic skeleton of the dinosaur Massospondylusfrom a clutch of eggs at the 190-million-year-old nesting site found in the Golden Gate Highlands National Park in South Africa. The head was pushed out of the egg after death, probably because of gases produced by decay. [Read full story]

Plaster Balls

Plaster BallsCredit: Nicola Wong-Ken
Paleontologists Robert Reisz and David Evans excavate dinosaur nests from the site in South Africa. Because the nests, and the eggs and embryos inside, are so delicate, the researchers had to encase them in plaster and fabric to protect the contents during removal from the rock.

Protecting the Nests

Protecting the NestsCredit: Nicola Wong-Ken
Once removed from the rocky environment, the dinosaur nests of the prosauropod Massospondyluswere brought back to the lab where Reisz and Evans, and their colleagues, could analyze them more closely.

Crowded Nest

Crowded NestCredit: K. Tsogtbaatar.A nest of a dinosaur named Protoceratops andrewsi, a sheep-sized plant-eater related to Triceratops, was discovered in the Gobi Desert in Mongolia. The nest conatained the remains of 15 infant dinosaurs.

Mega Sand Dunes

Mega Sand DunesCredit: K. Tsogtbaatar.Fastovsky said the dinosaur infants may have been overrun by migrating dunes during a sandstorm. Back when the dinosaurs lived, some 70 million years ago, the area would’ve been a windblown dune field, where dunes may have reached as tall as 80 feet (24 meters).

Dinosaur Parental Care

Dinosaur Parental CareCredit: K. Tsogtbaatar.Since Protoceratops andrewsi was a relatively primitive member of its group of dinosaurs, the ceratopsians, nesting and parental care might have been traits found within other ceratopsians as well, such as Triceratops, the researchers said.

Protoceratops Frill

Protoceratops FrillCredit: Lars SchmitzKnown for the frill at the back of its head, Protoceratops andrewsi was a sheep-sized plant-eater that lived about 70 million years ago.

Daddy Daycare